تغذيه: سيب ميوه بسيار مفيدي است.

ورود كاربران

 

آخرين مطالب

       روابط عمومی ها باید همه آنچه را که می توان گفت در اختیار مردم بگذارند. به نظر من روابط عمومی ها باید مشخص کنند انتظار مردم و دستگاهها از آنان چیست. باید با مردم صادقانه رفتار شود و با زبان فریب با آنها رفتار نشود یعنی باید صادقانه، دور از اغراق و بدون قصد سرگرم کردن مردم، با آنها ارتباط برقرار کرد.     « مقام معظم رهبری

مقصد ز باغ و صفه و ایوان نگاشتن              کاشانه های سر به فلک بر فراشتن
گل های رنگ  رنگ و درختان میوه دار           در صحن و باغچه ز سر شوق کاشتن
دانی که چیست؟ تا به مراد دل اندر آن        یک لحظه دوستی بتوان شاد داشتن
ورنه   چگونه   آدم   عاقل   بنا    کند            از  خاک،خانه ای که بباید گذاشتن      ( شاکر یزدی)

 تعریف کامل روابط عمومی

       روابط عمومی مجموعه ای از عملیات ارتباطی آگاهانه مبتنی بر برنامه و تحقیق است که با استفاده از شیوه های علمی و هنری به دنبال ارتباط با مردم و اطلاع یابی از نظرهای آنان ، تجزیه و تحلیل گرایش های مخاطبان و افکار عمومی به منظور گفتگو با آنان برای رسیدن به تفاهم با کاربرد روش ها و ابزارهای ارتباطی نوشتاری، گفتاری، دیداری و شنیداری است
وظایف روابط عمومی

مهمترین وظیفه روابط عمومی، شناخت افکار عمومی و نفوذ در آن برای جلب رضایت افکار عمومی از سازمان است .

الف) ارتباطات درون و برون سازمانی

ب) امور فرهنگی و نمایشگاهها

ج) انتشارات

د) سنجش افکار عمومی

و ) آموزش ، پژوهش و برنامه ریزی

تاریخچه روابط عمومی

        برای نخستین بار در سال ۱۹۰۶ میلادی « آي وي لی » که خبرنگار روزنامه بود اولین دفتر روابط عمومی را در نیویورک تأسیس کرد . وی در نخستین اقدام خود با صدور اعلامیه ای به نام « اعلامیه اصول » هدف عمده روابط عمومی را اطلاع رسانی به مردم عنوان و تأکید کرد که هدف آن تبلیغات تجاری نیست .
روابط عمومی در ایران

       نخستین واحد روابط عمومی در ایران در سال ۱۳۳۰ توسط دکتر حمید نطقی پدر روابط عمومی ایران در شرکت نفت راه اندازی شد .
اصول برنامه ریزی در روابط عمومی

۱- شناسایی مخاطبان

۲- تعیین اهداف روابط عمومی براساس اهداف

۳- تعیین پیام های روابط عمومی

۴- تهیه پیش نویس برنامه و مشورت با مسئولان
کارکردهای کلان روابط عمومی

- جلب مشارکت مردمی

- ایجاد همدلی

- کمک به تحقق جامعه مدنی
ویژگیهای روابط عمومی مطلوب

-توجه به اصول اخلاقی

-توجه به روابط عمومی داخلی

-توجه به رهبران فکری

-ارتباط با رسانه ها

-مشاوره مدیریت

-اطلاع یابی

-ارتباط مردمی

-مدیریت علمی

-توجه به بازخورد

وجوه افتراق روابط عمومی و تبلیغات

      روابط عمومی و تبلیغات دو مقوله جدا از هم هستند و از نظر هدف ، شیوه ، ماهیت ، الگوی ارتباطی ، توجه به موازین اخلاقی و نقش مخاطب تفاوت فاحشی دارند .

      روابط عمومی در پی ارتباط دو سویه با مخاطب است و مخاطب در آن با آگاهی کامل ایفای نقش می کند . روابط عمومی صرفاً به دنبال اطلاع رسانی نیست بلکه فرایند اطلاع یابی را نیز باید دنبال کند. اما در تبلیغ، یکسویه بودن ارتباط مبلغ با مخاطب، توجه صرف به منافع مؤسسه یا مبلغ، دستکاری اطلاعات، تحمیل عقاید به مخاطب و مشروعیت استفاده از راهها و ابزارهای مختلف برای رسیدن به هدف مد نظر است. باید اضافه کرد در تبلیغات غرایز طبیعی مورد هدف است ولی در روابط عمومی، هدف عقلانیت ارتباطی بوده و غایت فعالیتهای روابط عمومی، آگاهی بخشی به مخاطب و دستیابی به اجماع و نظر مشترک ضمن گفتگو و بحث استدلالی و بهره گیری از دیدگاههای مخاطب است .

       باتوجه به اینکه تبلیغات در پی ارتباط یکسویه و متكلم وحده بودن است بهتر است به جای تبلیغات از امور فرهنگی استفاده کرد .
ویژگی یک نوشته مطلوب در روابط عمومی

-اصل مخاطب شناسی

-اصل زمان و مکان

-انتقال سریع پیام

-جامعیت

-روشنی و صراحت

-درست نویسی و نگارش مناسب

-توازن

-وحدت موضوع

-سلامت قلم

-نظم و ترتیب و طبقه بندی مناسب مباحث نوشته

-انتخاب سبک مناسب
ارتباطات نوشتاری در روابط عمومی

-مکاتبات اداری ( نامه ، گزارش اداری )

-مقاله نویسی

-گزارش نویسی برای مطبوعات

-خبرنویسی

-مصاحبه

-پاسخگویی به رسانه ها ( تکذیب ، توضیح ، اصلاح ، تأیید )

-متون خاص ( سخنرانی ، متن آگهی ، گزارش آگهی ، بروشور ، کاتالوگ ، تبریک و تسلیت ).

خبر

       خبر یکی از اشکال عمده فعالیت روابط عمومی است و جایگاه ارزنده ای در فعالیت های روابط عمومی دارد .

در واقع خبر اعلام و بیان چگونگی وقایع جالب ، غیرمعمولی و عینی زندگی اجتماعی و نقل عقاید و افکار عمومی است .
ویژگیهای خبر :

-اعلام واقعه

-بیان چگونگی واقعه

-عینیت واقعه

-جالب بودن واقعه

-عمومی و اجتماعی بودن واقعه

  

کاربردهاي خبر

-اطلاع رسانی

-برجسته سازی رویدادهای مختلف

-آگاهی بخشی و پیشگیری از بحران
ارکان خبر

-که ( چه کسی )

-کجا

-کی ( چه وقت )

-چه ( چه چیزی )

-چرا

-چگونه

ارتباط كاربردى روابط عمومى با وسايل ارتباط جمعى

     برقرارى ارتباط و انتقال پيام ها، هسته مركزى و كانون اصلى فعاليت هاى روابط عمومى را تشكيل مى دهد. مسئولان روابط عمومى بايد به خوبى وسايل و كانال هاى ارتباطى موجود در جامعه را بشناسند و نسبت به كاركرد هاى آنها آگاهى كامل داشته باشند. چرا كه هنگامى كه نياز ارتباطى احساس شد به خوبى بتوانند تصميم بگيرند، كه كانال يا كانال هاى موجود در جامعه را به كار گيرند. همه مسئولان روابط عمومى كه مسئوليت ارتباط با وسايل ارتباطى را به عهده دارند، بايد به اين اصل مهم و كلى واين واقعيت واقف باشند و آن را در فعاليت ارتباطى خود به عنوان محور اصلى در نظر بگيرند، در برخورد با خبر نبايد به صورت انفعالى عمل كنند و منتظر نشوند تا با پيش آمدن رويدادى خبر آن را تهيه كنند، بلكه هنگامى كه لازم بود خبر را بيافرينند، مبتنى بر صحت و دقت باشد، برحسب تشخيص و خط مشى سازمان مى توانند، با مسئولان برنامه هاى مورد توجه خود ارتباط داشته و با آنان همكارى مقتضى داشته باشند.

روابط عمومی و مدیریت تغییر

       بروز تغییر واقعیتی است که روابط عمومی‌ها با آن روبه‌رو هستند. توجه به «مدیریت تغییر» موجب شده تا روابط‌ عمومی‌ها امروزه موقعیت بهتری نسبت به گذشته در سازمان‌ها داشته باشند. مدیریت تغییر (Change Management) از سرعت بخشیدن به نحوه انجام کارها سخن نمی‌گوید، بلکه هدف، تغییر نگرش در نحوه انجام کارهاست.

       پیوسته از سوی محیط‌های برون سازمانی و درون سازمانی، شوکهایی بر روابط‌عمومی‌ها وارد می‌شود که اغلب ناشی از رشد فناوری‌ها یا عملکرد خود سازمانهاست. از این رو روابط‌ عمومی‌ها در جریان و مسیر رودخانه‌ای قرار گرفتند که آنها را به سمت دریایی بزرگ می‌کشاند. اگر خود را با جریان آب رودخانه همسو کردند و توانستند تغییر را در سازمان ایجاد کنند، موفقند وگرنه خلاف جریان آب شنا کردن بی‌فایده است.حال این تغییر را از کجا شروع کنیم؟ اگر به روشهای اجرایی خود در امور جاری روابط‌عمومی به دیده تردید بنگریم که «آیا این کاملترین و بهترین روش است که به کار برده‌ام یا راه‌های بهتری هم وجود دارد؟» این «تردید»، نقطه شروع در مدیریت تغییر در روابط‌عمومی‌هاست.

       شاید به کارگیری فن آوری در امور جاری روابط ‌عمومی را بتوان شروع مناسبی برای مدیریت تغییر دانست. اما برای به وجود آوردن این تغییر باید فرایندی طی کرد. فرایند تغییر در روابط‌عمومی‌ها از جایی آغاز و طی برنامه‌ای منظم و منسجم، در جایی پایان می‌پذیرد، یعنی کاملاً سیستمیك و مبتني بر فرآیند است. این همان شرط رسیدن به یک روابط‌عمومی ایده‌آل و مطلوب است. وقتی تفکر تغییر برای روابط‌ عمومی یک سازمان پدید آمد شاهد افزایش کارآیی و اثربخشی پیامها خواهیم بود.

آشنايى دست اندركاران روابط عمومى با قانون

       به خاطر اين كه مسئولان روابط عمومى بتوانند، وظايف خود را بدون مواجه شدن با مشكلات و بر خورد با قوانين انجام دهند بايد با آيين نامه هاى اجرايى و مقررات دولتى كه به خوبى با كار آنها در ارتباط است، آشنا باشند.

        آثار تبعى و تأثيرات سوء كارهاى خلاف قانون و مقررات مسئولان روابط عمومى به ۲ دليل گسترده بوده و خبر ناشى از آن در سرنوشت سازمان و … بسيارجدى خواهد بود. اين دلايل عبارتند از:

۱-مردم، سازمان ها و مقام هاى دولتى، عموماً گفته و نوشته هاى مسئولان روابط عمومى را در حقيقت نظر سازمان مربوطه مى شناسند، در نتيجه هر لغزش و اقدام خلاف قانون آنها را به حساب مديران مؤسسه و سازمان مى گذارند.

۲-طبيعت كارهاى روابط عمومى طورى است كه نتيجه آن در معرض افكار عمومى قرار گرفته و به آگاهى شمار زيادى از مردم مى رسد، چنانچه خطا و عمل خلاف قانون از مسئولان روابط عمومى سربزند به سرعت، همگان به صورت زيادى از آن مطلع شده و اعتبار و صلاحيت مديران آن سازمان را به زير سؤال مى برند.

در اين باره مواردى كه بايد به آن حساس بود و مورد دقت قرار گيرد، عبارتند از:

-تهمت و افترا در ارتباط گفتارى

-حفظ حقوق كارمندان و كارگران سازمان يا مؤسسه

-عكس هاى خبرى و حقوق مربوطه

-صاحبان ايده و ابتكار و حقوق آنها

-حقوق نويسندگان و آثار هنرى

-حقوق مربوط به عكس هاى حرفه اى

-آرم و علايم تجارى مربوطه

-اقدامات ايمنى در جلسات، بازديد ها و سفر ها

تاريخ ويرايش: شنبه, ۱۵ فروردین , ۱۳۹۴

روابط عمومي

       روابط عمومی ها باید همه آنچه را که می توان گفت در اختیار مردم بگذارند. به نظر من روابط عمومی ها باید مشخص کنند انتظار مردم و دستگاهها از آنان چیست. باید با مردم صادقانه رفتار شود و با زبان فریب با آنها رفتار نشود یعنی باید صادقانه، دور از اغراق و بدون قصد سرگرم کردن مردم، با آنها ارتباط برقرار کرد.     « مقام معظم رهبری

مقصد ز باغ و صفه و ایوان نگاشتن              کاشانه های سر به فلک بر فراشتن
گل های رنگ  رنگ و درختان میوه دار           در صحن و باغچه ز سر شوق کاشتن
دانی که چیست؟ تا به مراد دل اندر آن        یک لحظه دوستی بتوان شاد داشتن
ورنه   چگونه   آدم   عاقل   بنا    کند            از  خاک،خانه ای که بباید گذاشتن      ( شاکر یزدی)

 تعریف کامل روابط عمومی

       روابط عمومی مجموعه ای از عملیات ارتباطی آگاهانه مبتنی بر برنامه و تحقیق است که با استفاده از شیوه های علمی و هنری به دنبال ارتباط با مردم و اطلاع یابی از نظرهای آنان ، تجزیه و تحلیل گرایش های مخاطبان و افکار عمومی به منظور گفتگو با آنان برای رسیدن به تفاهم با کاربرد روش ها و ابزارهای ارتباطی نوشتاری، گفتاری، دیداری و شنیداری است
وظایف روابط عمومی

مهمترین وظیفه روابط عمومی، شناخت افکار عمومی و نفوذ در آن برای جلب رضایت افکار عمومی از سازمان است .

الف) ارتباطات درون و برون سازمانی

ب) امور فرهنگی و نمایشگاهها

ج) انتشارات

د) سنجش افکار عمومی

و ) آموزش ، پژوهش و برنامه ریزی

تاریخچه روابط عمومی

        برای نخستین بار در سال ۱۹۰۶ میلادی « آي وي لی » که خبرنگار روزنامه بود اولین دفتر روابط عمومی را در نیویورک تأسیس کرد . وی در نخستین اقدام خود با صدور اعلامیه ای به نام « اعلامیه اصول » هدف عمده روابط عمومی را اطلاع رسانی به مردم عنوان و تأکید کرد که هدف آن تبلیغات تجاری نیست .
روابط عمومی در ایران

       نخستین واحد روابط عمومی در ایران در سال ۱۳۳۰ توسط دکتر حمید نطقی پدر روابط عمومی ایران در شرکت نفت راه اندازی شد .
اصول برنامه ریزی در روابط عمومی

۱- شناسایی مخاطبان

۲- تعیین اهداف روابط عمومی براساس اهداف

۳- تعیین پیام های روابط عمومی

۴- تهیه پیش نویس برنامه و مشورت با مسئولان
کارکردهای کلان روابط عمومی

- جلب مشارکت مردمی

- ایجاد همدلی

- کمک به تحقق جامعه مدنی
ویژگیهای روابط عمومی مطلوب

-توجه به اصول اخلاقی

-توجه به روابط عمومی داخلی

-توجه به رهبران فکری

-ارتباط با رسانه ها

-مشاوره مدیریت

-اطلاع یابی

-ارتباط مردمی

-مدیریت علمی

-توجه به بازخورد

وجوه افتراق روابط عمومی و تبلیغات

      روابط عمومی و تبلیغات دو مقوله جدا از هم هستند و از نظر هدف ، شیوه ، ماهیت ، الگوی ارتباطی ، توجه به موازین اخلاقی و نقش مخاطب تفاوت فاحشی دارند .

      روابط عمومی در پی ارتباط دو سویه با مخاطب است و مخاطب در آن با آگاهی کامل ایفای نقش می کند . روابط عمومی صرفاً به دنبال اطلاع رسانی نیست بلکه فرایند اطلاع یابی را نیز باید دنبال کند. اما در تبلیغ، یکسویه بودن ارتباط مبلغ با مخاطب، توجه صرف به منافع مؤسسه یا مبلغ، دستکاری اطلاعات، تحمیل عقاید به مخاطب و مشروعیت استفاده از راهها و ابزارهای مختلف برای رسیدن به هدف مد نظر است. باید اضافه کرد در تبلیغات غرایز طبیعی مورد هدف است ولی در روابط عمومی، هدف عقلانیت ارتباطی بوده و غایت فعالیتهای روابط عمومی، آگاهی بخشی به مخاطب و دستیابی به اجماع و نظر مشترک ضمن گفتگو و بحث استدلالی و بهره گیری از دیدگاههای مخاطب است .

       باتوجه به اینکه تبلیغات در پی ارتباط یکسویه و متكلم وحده بودن است بهتر است به جای تبلیغات از امور فرهنگی استفاده کرد .
ویژگی یک نوشته مطلوب در روابط عمومی

-اصل مخاطب شناسی

-اصل زمان و مکان

-انتقال سریع پیام

-جامعیت

-روشنی و صراحت

-درست نویسی و نگارش مناسب

-توازن

-وحدت موضوع

-سلامت قلم

-نظم و ترتیب و طبقه بندی مناسب مباحث نوشته

-انتخاب سبک مناسب
ارتباطات نوشتاری در روابط عمومی

-مکاتبات اداری ( نامه ، گزارش اداری )

-مقاله نویسی

-گزارش نویسی برای مطبوعات

-خبرنویسی

-مصاحبه

-پاسخگویی به رسانه ها ( تکذیب ، توضیح ، اصلاح ، تأیید )

-متون خاص ( سخنرانی ، متن آگهی ، گزارش آگهی ، بروشور ، کاتالوگ ، تبریک و تسلیت ).

خبر

       خبر یکی از اشکال عمده فعالیت روابط عمومی است و جایگاه ارزنده ای در فعالیت های روابط عمومی دارد .

در واقع خبر اعلام و بیان چگونگی وقایع جالب ، غیرمعمولی و عینی زندگی اجتماعی و نقل عقاید و افکار عمومی است .
ویژگیهای خبر :

-اعلام واقعه

-بیان چگونگی واقعه

-عینیت واقعه

-جالب بودن واقعه

-عمومی و اجتماعی بودن واقعه

  

کاربردهاي خبر

-اطلاع رسانی

-برجسته سازی رویدادهای مختلف

-آگاهی بخشی و پیشگیری از بحران
ارکان خبر

-که ( چه کسی )

-کجا

-کی ( چه وقت )

-چه ( چه چیزی )

-چرا

-چگونه

ارتباط كاربردى روابط عمومى با وسايل ارتباط جمعى

     برقرارى ارتباط و انتقال پيام ها، هسته مركزى و كانون اصلى فعاليت هاى روابط عمومى را تشكيل مى دهد. مسئولان روابط عمومى بايد به خوبى وسايل و كانال هاى ارتباطى موجود در جامعه را بشناسند و نسبت به كاركرد هاى آنها آگاهى كامل داشته باشند. چرا كه هنگامى كه نياز ارتباطى احساس شد به خوبى بتوانند تصميم بگيرند، كه كانال يا كانال هاى موجود در جامعه را به كار گيرند. همه مسئولان روابط عمومى كه مسئوليت ارتباط با وسايل ارتباطى را به عهده دارند، بايد به اين اصل مهم و كلى واين واقعيت واقف باشند و آن را در فعاليت ارتباطى خود به عنوان محور اصلى در نظر بگيرند، در برخورد با خبر نبايد به صورت انفعالى عمل كنند و منتظر نشوند تا با پيش آمدن رويدادى خبر آن را تهيه كنند، بلكه هنگامى كه لازم بود خبر را بيافرينند، مبتنى بر صحت و دقت باشد، برحسب تشخيص و خط مشى سازمان مى توانند، با مسئولان برنامه هاى مورد توجه خود ارتباط داشته و با آنان همكارى مقتضى داشته باشند.

روابط عمومی و مدیریت تغییر

       بروز تغییر واقعیتی است که روابط عمومی‌ها با آن روبه‌رو هستند. توجه به «مدیریت تغییر» موجب شده تا روابط‌ عمومی‌ها امروزه موقعیت بهتری نسبت به گذشته در سازمان‌ها داشته باشند. مدیریت تغییر (Change Management) از سرعت بخشیدن به نحوه انجام کارها سخن نمی‌گوید، بلکه هدف، تغییر نگرش در نحوه انجام کارهاست.

       پیوسته از سوی محیط‌های برون سازمانی و درون سازمانی، شوکهایی بر روابط‌عمومی‌ها وارد می‌شود که اغلب ناشی از رشد فناوری‌ها یا عملکرد خود سازمانهاست. از این رو روابط‌ عمومی‌ها در جریان و مسیر رودخانه‌ای قرار گرفتند که آنها را به سمت دریایی بزرگ می‌کشاند. اگر خود را با جریان آب رودخانه همسو کردند و توانستند تغییر را در سازمان ایجاد کنند، موفقند وگرنه خلاف جریان آب شنا کردن بی‌فایده است.حال این تغییر را از کجا شروع کنیم؟ اگر به روشهای اجرایی خود در امور جاری روابط‌عمومی به دیده تردید بنگریم که «آیا این کاملترین و بهترین روش است که به کار برده‌ام یا راه‌های بهتری هم وجود دارد؟» این «تردید»، نقطه شروع در مدیریت تغییر در روابط‌عمومی‌هاست.

       شاید به کارگیری فن آوری در امور جاری روابط ‌عمومی را بتوان شروع مناسبی برای مدیریت تغییر دانست. اما برای به وجود آوردن این تغییر باید فرایندی طی کرد. فرایند تغییر در روابط‌عمومی‌ها از جایی آغاز و طی برنامه‌ای منظم و منسجم، در جایی پایان می‌پذیرد، یعنی کاملاً سیستمیك و مبتني بر فرآیند است. این همان شرط رسیدن به یک روابط‌عمومی ایده‌آل و مطلوب است. وقتی تفکر تغییر برای روابط‌ عمومی یک سازمان پدید آمد شاهد افزایش کارآیی و اثربخشی پیامها خواهیم بود.

آشنايى دست اندركاران روابط عمومى با قانون

       به خاطر اين كه مسئولان روابط عمومى بتوانند، وظايف خود را بدون مواجه شدن با مشكلات و بر خورد با قوانين انجام دهند بايد با آيين نامه هاى اجرايى و مقررات دولتى كه به خوبى با كار آنها در ارتباط است، آشنا باشند.

        آثار تبعى و تأثيرات سوء كارهاى خلاف قانون و مقررات مسئولان روابط عمومى به ۲ دليل گسترده بوده و خبر ناشى از آن در سرنوشت سازمان و … بسيارجدى خواهد بود. اين دلايل عبارتند از:

۱-مردم، سازمان ها و مقام هاى دولتى، عموماً گفته و نوشته هاى مسئولان روابط عمومى را در حقيقت نظر سازمان مربوطه مى شناسند، در نتيجه هر لغزش و اقدام خلاف قانون آنها را به حساب مديران مؤسسه و سازمان مى گذارند.

۲-طبيعت كارهاى روابط عمومى طورى است كه نتيجه آن در معرض افكار عمومى قرار گرفته و به آگاهى شمار زيادى از مردم مى رسد، چنانچه خطا و عمل خلاف قانون از مسئولان روابط عمومى سربزند به سرعت، همگان به صورت زيادى از آن مطلع شده و اعتبار و صلاحيت مديران آن سازمان را به زير سؤال مى برند.

در اين باره مواردى كه بايد به آن حساس بود و مورد دقت قرار گيرد، عبارتند از:

-تهمت و افترا در ارتباط گفتارى

-حفظ حقوق كارمندان و كارگران سازمان يا مؤسسه

-عكس هاى خبرى و حقوق مربوطه

-صاحبان ايده و ابتكار و حقوق آنها

-حقوق نويسندگان و آثار هنرى

-حقوق مربوط به عكس هاى حرفه اى

-آرم و علايم تجارى مربوطه

-اقدامات ايمنى در جلسات، بازديد ها و سفر ها